Zoals het lijkt, kan onze ledenvergadering van morgenavond doorgaan. Er mogen maximaal 30 personen aanwezig zijn. Op dit moment is er nog ruimte voor een paar personen. Mocht u zich nog niet opgegeven hebben en toch graag aanwezig willen zijn, dan kunt u zich nog opgeven bij onze secretaris Berend van Houten via [email protected] of telefoonnummer 0512-341493. Bij teveel opgaven wordt er gekeken naar de volgorde van opgave.

Met vriendelijke groet, het bestuur

Onder voorbehoud van bijzonderheden, zal onze algemene ledenvergadering plaatsvinden op 30 september, om 20 uur in ‘It Werflân’, Master Kuiperswei 1 te Rottevalle.

De agenda is als volgt:

  1. Opening
  2. Vaststellen agenda
  3. Mededelingen en Ingekomen stukken
  4. Notulen Algemene Ledenvergadering van 3 april 2019
  5. Jaarverslag 2019
  6. Rekening en verantwoording Penningmeester over 2019
  7. Verslag Kascommissie over 2019
  8. Benoeming Kascommissie 2020
  9. Jaarverslag “Stifting It Alde Tsjerkhôf” 2019
  10. Financieel verslag “Stifting It Alde Tsjerkhôf” 2019
  11. Bestuursverkiezing: Aftredend en herkiesbaar is de heer Berend van Houten. Aftredend en niet herkiesbaar is mevrouw Gees v.d. Meulen. Als kandidaat heeft zich aangemeld mevrouw Linda v.d. Lei. Tegenkandidaten kunnen zich tot een half uur voor aanvang van de vergadering melden bij de secretaris.
  12. Vaststelling Tegemoetkoming en Contributies. Het bestuur stelt voor de tegemoetkoming in de kosten voor uitvaart en de contributies voor het komende jaar gelijk te houden te weten € 1000,00 als tegemoetkoming en € 16,00  jaarlijkse contributie.
  13. Coulanceregeling 50% – zie uitleg aan de achterzijde
  14. Lezing van de heer Jan Wiersma met als thema: ‘Uitvaarten door de eeuwen heen’
  15. Rondvraag
  16. Sluiting

I.v.m. corona dienen belangstellenden zich van te voren op te geven bij de secretaris!

De vergadering zal gehouden worden volgens de richtlijnen van het R.I.V.M  en het coronaprotocol van It Werlân.

Namens het bestuur,

B. van Houten (Secretaris)

Tel. 0512-341493

[email protected]

(dit zal onderdeel zijn van de agenda op onze algemene ledenvergadering op 30 september aanstaande)

Een enkele keer krijgen wij te maken met verwarring omtrent het lidmaatschap van De Laatste Eer Rottevalle (hierna te noemen: DLE). Sommige mensen menen dat zij een verzekering bij DLE hebben afgesloten. Dit is echter niet het geval. DLE kent geen verzekeringsstructuur, maar is een vereniging en de leden betalen contributie. Er is dus geen sprake van inleg of opbouw van een uit te keren bedrag. Wel wordt bij overlijden van een lid (onder voorwaarde dat de uitvaart door DLE wordt verzorgd) aan de nabestaanden een bedrag uitgekeerd in de vorm van een tegemoetkoming in de gemaakte kosten. De hoogte van dit bedrag wordt ieder jaar opnieuw door de leden vastgesteld en bedraagt op dit moment € 1.000.

Tot nu toe bestaat de zogeheten Coulanceregeling 50%. Dit houdt in dat het bestuur per geval bekijkt of het terecht was dat er bij gebruik van een andere uitvaartverzorger dan de onze, geen tegemoetkoming werd uitbetaald. Meestal resulteerde dit in een tegemoetkoming van 50% i.p.v. 100%. De laatste tijd is er discussie ontstaan of dit redelijk geacht mag worden. Aangezien dit een onderwerp is dat de leden bezig houdt en waar leden over mee horen te beslissen, heeft het bestuur dit punt op de agenda geplaatst van de algemene ledenvergadering (zie punt 13).

Het bestuur wil de leden op de algemene ledenvergadering laten kiezen tussen 2 opties, namelijk:

Optie 1):

Er verandert niets: de Coulanceregeling 50% blijft bestaan, op de manier waarop deze tot nu toe werd uitgevoerd.

Optie 2):

Wanneer de nabestaanden bij overlijden van een lid kiezen voor een andere uitvaartverzorger dan via DLE, dan krijgen zij in plaats van de standaard tegemoetkoming een lager bedrag uitgekeerd. Hieraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • De gekozen uitvaartverzorger verzorgt alle administratie, inclusief de nota’s. De penningmeester van DLE speelt hierin dus geen rol meer.
  • De penningmeester van DLE keert aan de nabestaanden een bedrag uit van € 750 in plaats van de standaard tegemoetkoming. In dit bedrag zijn de provisies verrekend die DLE mist als een andere uitvaartverzorger de uitvaart regelt. Wanneer DLE de uitvaart verzorgt, ontvangt zij namelijk circa € 250 aan provisies.
  • De nabestaanden dienen binnen een half jaar na de uitvaart DLE te verwittigen. Daarna vervallen alle rechten.

Bij de keuze voor een andere uitvaartverzorger is het goed rekening te houden met het volgende:

  • De uitvaartverzorgers van De Laatste Eer Drachten waar DLE mee werkt, zijn gekwalificeerd, bekwaam, werken onder onze condities en er is altijd iemand beschikbaar. Bij de keuze voor een andere uitvaartverzorger is het de vraag of deze dezelfde zorg kan bieden.
  • Om de uitvaart voor onze leden zo goedkoop mogelijk te houden, hebben wij afspraken met De Laatste Eer Drachten gemaakt over tarieven. Deze zijn onder andere gebaseerd op het aantal te verwachten uitvaarten per jaar. Als dit aantal daalt, kunnen deze tarieven in de toekomst stijgen. Dat zou betekenen dat de kosten voor de overige leden stijgen.
  • Andere uitvaartverzorgers hanteren vaak minder voordelige tarieven dan die wij bieden. Hierdoor kan een uitvaart door een andere uitvaartverzorger flink duurder uitvallen dan een uitvaart die door ons wordt verzorgd. Op de algemene ledenvergadering laten wij u hiervan graag een voorbeeld zien.

We hopen dat u aanwezig zult zijn om met ons hierover van gedachten te wisselen en een besluit in deze te nemen.

Ledenadministrateur: Jouke Douwes, tel: 0512-341198, e-mailadres: [email protected] Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” Tel. Bode: Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” 0512-515827

Tijdens de afgelopen bestuursvergadering heeft het bestuur de jaarlijkse rondgang gemaakt over de begraafplaatsen. Tijdens deze rondgang zijn alle bestuursleden en de beheerders van de begraafplaatsen aanwezig. De staat van de begraafplaatsen wordt bekeken en er wordt gesproken met de beheerders, waarbij eventuele bijzonderheden en/of wensen worden uitgewisseld. Uiteraard is er ook gedurende het jaar regelmatig contact tussen het bestuur en de beheerders, maar dit is een terugkerend jaarlijks moment waarbij iedereen aanwezig is.

Het bestuur was weer erg tevreden over de staat van het onderhoud en de werkwijze van de beheerders. We hopen dat we nog heel lang gebruik mogen maken van hun diensten. Op de foto ziet u Anco Oosterman, de beheerder van de nieuwe begraafplaats.

Afgelopen week zijn er 2 nieuwe houten banken geplaatst op de begraafplaats. De banken zijn gemaakt door dezelfde meubelmaker als de bank die al langer op de begraafplaats staat. Daardoor passen de banken mooi bij elkaar. De aanschaf is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de Compagnons, daar zijn we uiteraard erg blij mee.

Algemene ledenvergadering 25 maart gaat niet door

Zoals u waarschijnlijk begrijpt, gaat de geplande algemene ledenvergadering op 25 maart niet door in verband met het coronavirus. Zodra we kunnen, zullen we een nieuwe datum bekend maken.

.

Het bestuur nodigt hierbij de leden van de Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” te Rottevalle uit voor de Algemene Ledenvergadering op woensdag 25 maart, om 20.00 uur in ‘It Werflân’ Master Kuiperswei 1 te Rottevalle.

Agenda:

  1. Opening
  2. Vaststellen agenda
  3. Mededelingen en Ingekomen stukken
  4. Notulen Algemene Ledenvergadering van 3 april 2019
  5. Jaarverslag 2019
  6. Rekening en verantwoording Penningmeester over 2019
  7. Verslag Kascommissie over 2019
  8. Benoeming Kascommissie 2020
  9. Jaarverslag “Stifting It Alde Tsjerkhôf” 2019
  10. Financieel verslag “Stifting It Alde Tsjerkhôf” 2019
  11. Bestuursverkiezing: Aftredend en herkiesbaar is de heer Berend van Houten. Aftredend en niet herkiesbaar is mevrouw Gees v.d. Meulen. Als kandidaat heeft zich aangemeld mevrouw Linda v.d. Lei. Tegenkandidaten kunnen zich tot een half uur voor aanvang van de vergadering melden bij de secretaris.
  12. Vaststelling Tegemoetkoming en Contributies. Het bestuur stelt voor de tegemoetkoming in de kosten voor uitvaart en de contributies voor het komende jaar gelijk te houden te weten € 1000,00 als tegemoetkoming en € 16,00  jaarlijkse contributie.
  13. Coulanceregeling 50% – zie uitleg hieronder
  14. Rondvraag
  15. Sluiting

Namens het bestuur,

B. van Houten (Secretaris)

Tel. 0512-341493

[email protected]

Wat u dient te weten omtrent het lidmaatschap

Een enkele keer krijgen wij te maken met verwarring omtrent het lidmaatschap van De Laatste Eer Rottevalle (hierna te noemen: DLE). Sommige mensen menen dat zij een verzekering bij DLE hebben afgesloten. Dit is echter niet het geval. DLE kent geen verzekeringsstructuur, maar is een vereniging en de leden betalen contributie. Er is dus geen sprake van inleg of opbouw van een uit te keren bedrag. Wel wordt bij overlijden van een lid (onder voorwaarde dat de uitvaart door DLE wordt verzorgd) aan de nabestaanden een bedrag uitgekeerd in de vorm van een tegemoetkoming in de gemaakte kosten. De hoogte van dit bedrag wordt ieder jaar opnieuw door de leden vastgesteld en bedraagt op dit moment € 1.000.

Tot nu toe bestaat de zogeheten Coulanceregeling 50%. Dit houdt in dat het bestuur per geval bekijkt of het terecht was dat er bij gebruik van een andere uitvaartverzorger dan de onze, geen tegemoetkoming werd uitbetaald. Meestal resulteerde dit in een tegemoetkoming van 50% i.p.v. 100%. De laatste tijd is er discussie ontstaan of dit redelijk geacht mag worden. Aangezien dit een onderwerp is dat de leden bezig houdt en waar leden over mee horen te beslissen, heeft het bestuur dit punt op de agenda geplaatst van de algemene ledenvergadering (zie punt 13).

Het bestuur wil de leden op de algemene ledenvergadering laten kiezen tussen 2 opties, namelijk:

Optie 1):

Er verandert niets: de Coulanceregeling 50% blijft bestaan, op de manier waarop deze tot nu toe werd uitgevoerd.

Optie 2):

Wanneer de nabestaanden bij overlijden van een lid kiezen voor een andere uitvaartverzorger dan via DLE, dan krijgen zij in plaats van de standaard tegemoetkoming een lager bedrag uitgekeerd. Hieraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • De gekozen uitvaartverzorger verzorgt alle administratie, inclusief de nota’s. De penningmeester van DLE speelt hierin dus geen rol meer.
  • De penningmeester van DLE keert aan de nabestaanden een bedrag uit van € 750 in plaats van de standaard tegemoetkoming. In dit bedrag zijn de provisies verrekend die DLE mist als een andere uitvaartverzorger de uitvaart regelt. Wanneer DLE de uitvaart verzorgt, ontvangt zij namelijk circa € 250 aan provisies.
  • De nabestaanden dienen binnen een half jaar na de uitvaart DLE te verwittigen. Daarna vervallen alle rechten.

Bij de keuze voor een andere uitvaartverzorger is het goed rekening te houden met het volgende:

  • De uitvaartverzorgers van De Laatste Eer Drachten waar DLE mee werkt, zijn gekwalificeerd, bekwaam, werken onder onze condities en er is altijd iemand beschikbaar. Bij de keuze voor een andere uitvaartverzorger is het de vraag of deze dezelfde zorg kan bieden.
  • Om de uitvaart voor onze leden zo goedkoop mogelijk te houden, hebben wij afspraken met De Laatste Eer Drachten gemaakt over tarieven. Deze zijn onder andere gebaseerd op het aantal te verwachten uitvaarten per jaar. Als dit aantal daalt, kunnen deze tarieven in de toekomst stijgen. Dat zou betekenen dat de kosten voor de overige leden stijgen.
  • Andere uitvaartverzorgers hanteren vaak minder voordelige tarieven dan die wij bieden. Hierdoor kan een uitvaart door een andere uitvaartverzorger flink duurder uitvallen dan een uitvaart die door ons wordt verzorgd. Op de algemene ledenvergadering laten wij u hiervan graag een voorbeeld zien.

We hopen dat u aanwezig zult zijn om met ons hierover van gedachten te wisselen en een besluit in deze te nemen.

De algemene ledenvergadering van onze vergadering staat gepland voor woensdagavond 25 maart. Onze leden ontvangen binnenkort een persoonlijke uitnodiging.

Afgelopen zondagavond was onze eerste lichtjesavond. Na een korte inleiding in de dorpskerk door Durk Veenstra was het de bedoeling om naar de begraafplaatsen te gaan, maar omdat het nog even hard regende, besloten we eerst een kopje koffie of thee te drinken. Daarna was het gelukkig droog en ook tijdens het bezoek aan de begraafplaatsen bleeft het ook droog, zodat ieder in zijn of haar eigen tempo een kaarsje kon plaatsen. Veel bezoekers hebben aangegeven dat ze deze lichtjesavond erg op prijs hebben gesteld en daar zijn we als organisatie uiteraard heel blij mee.

Op zondagavond 15 december organiseren wij de eerste lichtjesavond in Rottevalle. Op deze avond kunt u samen met anderen uw overleden dierbaren herdenken. Na een gezamenlijke opening in de Doarpstsjerke aan de Buorren 18 volgt een rondgang over de sfeervol verlichte begraafplaatsen. Tijdens de rondgang kunt u een kaarsje plaatsen bij het graf van uw dierbare, de organisatie zorgt voor kaarsjes. Ook als uw overleden dierbare geen graf heeft op onze begraafplaatsen, is er gelegenheid om een kaarsje te plaatsen. Na de rondgang is er gelegenheid om samen een kopje koffie of thee te drinken in de Doarpstsjerke.

We starten om 18.30. We verwachten dat de lichtjesavond rond 20.00 uur weer afgelopen is.